Tænk over det:
Du bruger tekster overalt.
På din hjemmeside. I dine emails. I dine opslag på sociale medier. I al din markedsføring og kommunikation.
(Og hey, selvom du sværger til video, vil jeg vædde med, at der også er ord i din video.)
I skriftlig kommunikation gælder én regel:
Hvis din kunde ikke forstår, hvad du skriver, køber hun ikke.
Dødsimpelt.
Der er altså en direkte sammenhæng mellem din evne til at skrive og din evne til at sælge.
Her får du 17 skrivedogmer, som gør dig bedre til at skrive tekster, der får din læser til at reagere.
Konceptet er enkelt: Hver skriveregel er ultrakort. Du kan læse alle 17 på mindre end 5 minutter.
Og du kan implementere dem med det samme.
Jeg sværger, at du bliver en stærkere skribent (og sælger), hvis du følger dem.
Her er de 17 skrivedogmer:
- 1. Skab sproglig variation (og rytme)
- 2. Skriv aktivt
- 3. Fortæl en historie
- 4. Slut stærkt
- 5. Lav et hook
- 6. Skær fra
- 7. Redigér, redigér, redigér
- 8. Vær specifik
- 9. Brug tid på din overskrift
- 10. Skriv enkelt
- 11. Tilpas din tekst til kundens bevidsthedsniveau
- 12. Mal et billede
- 13. Gør din tekst indbydende
- 14. Lav et open loop
- 15. Gør det nemt
- 16. Overrask din læser
- 17. Studér psykologi
1. Skab sproglig variation (og rytme)
Når du varierer dit sprog, skaber du et bedre læseflow.
Det gør din læsers hjerne glad – så hun labber dine ord i sig som var det seneste Netflix-hit.
Så sørg for, at der er sproglig variation i din tekst. Variér dine sætningslængder. Prøv at lave dine sætninger korte. Helt korte. Og hiv så det tunge skyts frem, når din læser er klar til det og skriv en længere sætning – måske endda med indskudte bemærkninger? – som suger hende hovedkulds ind i teksten.
Det virker.
Hvis du vil have mere rytmik-undervisning, så læs artiklen ‘Sådan finder du musikken i din tekst’ her.
2. Skriv aktivt
Aktivt sprog er lettere at forstå og læse.
Brug zombie-reglen: Hvis du kan tilføje ‘af zombier’, skal du omskrive.
❌ Nye retningslinjer blev indført af zombier.
✅ Vi indførte nye retningslinjer.
Enkelt og effektivt.
3. Fortæl en historie
Historier skaber en større effekt i hjernen end fakta. Vi husker fx detaljer bedre, hvis vi får dem serveret som en historie.
Hjernen er programmeret til at elske historier. Og reagerer kraftigt på dem.
Den frigiver nemlig signalstofferne dopamin, cortisol og oxytocin, når vi hører en historie. ✨
Her er en nem formel:
- Din kunde har en udfordring. [Vis, hvorfor det er frustrerende]
- Dit produkt er løsningen. [Vis, hvordan dit produkt løser det]
- Din kunde er glad bagefter. [Vis, hvordan kundes liv er bedre nu]
Vil du lære mere om storytelling? Snup min artikel her med 7 strategiske storytelling-principper.
4. Slut stærkt
Slut dine sætninger af med det stærkeste element.
Det skaber en god rytme, som fryder din læsers hjerne.
Fx:
❌ At sige nej til møder er det vildeste produktivitetshack.
✅ Det vildeste produktivitetshack er at sige nej til møder.
❌ Din læser tror, at du er dum, når du bruger kompliceret sprog.
✅ Når du bruger kompliceret sprog, tror din læser, at du er dum.
❌ Det eneste, dit første udkast skal, er at eksistere. Derfor er det altid perfekt.
✅ Dit første udkast er altid perfekt. For det eneste, det skal, er at eksistere.
5. Lav et hook
Dit hook er den første sætning i din tekst.
Den skal sætte en krog i læseren og give hende lyst til at læse videre.
To huskeregler:
#1 Dit hook skal være ultra-kort.
Gerne maks en halv linje. Din læser skal ikke kunne se på den uden at læse den.
#2 Dit hook skal være overraskende, anderledes eller uventet.
Det skal skille sig ud fra alt det andet, din læser ser.
Her er en nem formel:
[Tvivl/frygt/problem]? Her er [løsning/mål]:
Fx:
- Distraheret? Her er 3 produktivitets-tips:
- Mavedeller? Sådan får du bugt med dem:
- Ingen ideer? Her er 5 brainstorm-teknikker:
Afslut gerne dit hook med kolon. Det fortæller din læsers hjerne, at der kommer en pointe liiige nede i næste linje. Og så er hun hooked.
6. Skær fra
Dit budskab kan garanteret skrives kortere, end du har gjort det nu.
Dit budskab kan garanteret skrives kortere, end du har gjort det nu.
Dit budskab kan garanteret skrives kortere, end du har gjort det nu.
Og så husker vi zombie-reglen – og ændrer til:
Skriv så kort som muligt.
Din læser har begrænset båndbredde i hjernen. Lad være med at spilde den på fyld.
7. Redigér, redigér, redigér
Redigering er et supervåben. Brug det.
Du skriver sjældent et mesterværk i første hug. Sæt tid af til redigering.
Her er en tommelfingerregel:
Skriv dit første udkast, så hurtigt du kan. Brug så dobbelt så lang tid på at forbedre det.
8. Vær specifik
Hjernen har lettere ved at forstå (og huske) det konkrete end det abstrakte.
Jo mere konkret du er, jo mere overbevisende er du.
“En stor stigning”
= Ukonkret og vagt.
“En stigning på 43 %”
= Konkret og langt mere overbevisende.
I stedet for at skrive, at dit produkt er fleksibelt (udskift bare med et andet tillægsord) …
… så beskriv, hvad der gør det fleksibelt.
Brug detaljer om produktet til at gøre din tekst mere specifik.
9. Brug tid på din overskrift
Din overskrift afgør, om læseren fortsætter i din tekst.
Derfor skal du bruge mest tid og energi her.
Her er en formel, der næsten altid virker:
Udbytte + nem/hurtig + indvending
Som i:
- Sådan får du sunde IT-projekter på 2 timer – selvom du er spritny projektleder
- Webinar: Lær alt om investering – uden at bruge timevis på det
- Få styr på VPN i 3 lette trin – selvom du aldrig har hørt om det før
- Sådan får du hurtigt 1000 læsere på dit nyhedsbrev – uden annoncering
- Sådan skriver du en knivskarp emnelinje på 10 sekunder (selvom du ikke er tekstforfatter)
Mere? Få 21 skabeloner til røvfede overskrifter her.
10. Skriv enkelt
Dit mål er at blive forstået. Og at få læseren ned til næste linje.
Derfor skal du bruge enkle ord, som alle forstår.
Hver gang du bruger svære ord eller kompliceret sprog, gør du det svært for din læser. Det øger risikoen for, at hun stopper med at læse (hvem gider bruge tid på besvær?).
Husk denne:
“Intelligente mennesker bruger enkle ord til at beskrive komplekse situationer.”
11. Tilpas din tekst til kundens bevidsthedsniveau
Der er fem bevidsthedsniveauer:
#1 Ubevidst
Kunden ved ikke, hun har et problem.
#2 Problembevidst
Kunden ved, hun har et problem, men ikke hvad løsningen er.
#3 Løsningsbevidst
Kunden ved, hvad løsningen er, men kender ikke dit produkt.
#4 Produktbevidst
Kunden kender dit produkt, men er endnu ikke overbevist.
#5 Mest bevidst
Kunden kender dit produkt og er klar til at købe.
Alt efter målgruppens niveau har de forskellige spørgsmål, tvivl, indvendinger og behov.
Derfor skal du give dem forskellige budskaber.
Dyk dybere ned i de 5 bevidsthedsniveauer med artiklen her.
12. Mal et billede
Din tekst skal male et billede i din læsers hoved.
Det gør du med sanseord: Ord, som du kan høre, føle, smage, dufte og se.
Som fx når du skriver:
- ‘Jeg vælter i opgaver for tiden’ (synssans)
- ‘Hop ned til næste afsnit og læs mere’ (følesans)
- ‘Han var stinkende rig’ (duftesans)
- ‘Vi smækker en præsentation sammen i morgen’ (høresans)
Når du bruger sanseord, aktiverer det flere områder i hjernen hos læseren end ord, som ikke har en fysisk dimension.
Sanseord skaber en større respons i hjernen og er lettere at huske, fordi de kobler en fysisk dimension på det, du beskriver. Ordet får læseren til at forestille sig, hvordan det, du skriver, føles, dufter, smager, lyder, eller ser ud.
Få den ultimative guide om at skrive til sanserne her.
13. Gør din tekst indbydende
Din præsentation er lige så vigtig som dit indhold.
Gør din tekst let at læse med:
- Punktopstillinger
- Mange, korte afsnit
- Formatering som fed, kursiv og versaler
- Sproglir som parenteser, tankestreger og ellipser.
Ingen gider læse en mur af tekst. Sørg for, at din tekst er indbydende.
Bonus: Sådan skriver du til læsere, der skimmer
14. Lav et open loop
Væk din læsers nysgerrighed ved at fortælle om en værdifuld pointe, som hun får senere i teksten.
Så har du skabt et ‘open loop’.
For hjernen vil gerne afslutte ting.
Når først den får begyndelsen på en pointe …
…
…
…
…
…
… vil den gerne have afslutningen med.
Get it?
15. Gør det nemt
Din læser er doven.
Uanset hvor fedt udbyttet lyder, gider vi ikke arbejde hårdt for det.
Se selv:
- Her er 37 strategier, som du kan implementere på 6 måneder
- Bliv en god far: Snup vores 50 timers kursus her
- Få sixpack som Hulk: Med kun tre timers træning om dagen
No way.
Vis læseren, hvor nemt hun får sit udbytte. Hvor lille investeringen er. At det er enkelt og nærmest klaret for hende allerede. Så er hun interesseret.
16. Overrask din læser
Din tekst skal skille sig ud. Den skal indeholde noget uventet eller anderledes.
Målet: At overraske din læser.
Hjernen er programmeret til at holde øje med det, der skiller sig ud.
Så med små sproglige overraskelser kan du HAPSE og holde fast i din læsers opmærksomhed.
Når vi bliver overrasket, udløser det nemlig dopamin i hjernen. Det føles behageligt og skærper vores opmærksomhed. ⚡
Ret smart, når du gerne vil have din læser igennem en tekst.
17. Studér psykologi
At sælge med ord handler mindre om at skrive – og mere om at forstå, hvordan hjernen virker.
Derfor: Gør psykologi og viden om hjernen og adfærd til din nye passion.
Her er et par steder, du kan starte:
- Kings of copy-serien
- Illusion of truth-effekten
- Cialdinis 6 overtalelses-principper
- Anchoring: Sådan påvirker du din læsers opfattelse af værdi
PS: En sidste ting
Du bliver kun bedre til at skrive ved at – TADAAA – skrive.
Så øv dig.
Gør det til en dyd at forfine og genskrive dine tekster, så du gør dem endnu skarpere.
Her kommer de 17 skrivedogmer for den travle læser:
- Skab sproglig variation (og rytme)
- Skriv aktivt
- Fortæl en historie
- Slut stærkt
- Lav et hook
- Skær fra
- Redigér, redigér, redigér
- Vær specifik
- Brug tid på din overskrift
- Skriv enkelt
- Tilpas din tekst til kundens bevidsthedsniveau
- Mal et billede
- Gør din tekst indbydende
- Lav et open loop
- Gør det nemt
- Overrask din læser
- Studér psykologi
Tak, fordi du læste med!
Del dine indspark